روایت و انت خلیفتی فی کل مؤمن بعدی...
نقدوهابیت
روایتی در کتب عمریه آمده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به امام علی علیه الصلاه و السلام فرمودند : و انت خلیفتی فی کل مؤمن بعدی در این روایت پیامبر حضرت را به عنوان خلیفه بعد از خود معرفی کرده
وهابیون تنها اشکالی که دارند بر این روایت این است که می گویند راوی این حدیث فردی به نام ابی بلج است البانی گفته این فرد راستگویی بوده چه بسا خطا هم کرده ، یعنی عمریه می خواهند بگویند ابی بلج چون خطا هم می کرده پس روایتش رد هست
اما پاسخ ما بر این شبهه
پاسخ این شبهه را معلمی یمنی از سلفیون معاصر داده
معلمی یمانی از سلفیون معاصر میگه :
وقد خطا أهل العلم جماعة من اجله الصحابة بل قالوا: إن الأنبیاء علیهم الصلاة والسلام قد یخطئون فی أمور الدنیا بل قال بعضهم: قد یعرض لهم الخطأ فی شیء من أمر الدین ولکن ینبهو ن فی الحال لمکان العصمة فی التبلیغ وقد تعرضت لذلک فی قسم الاعتقادیات
میگوید اهل علم جماعتی از بزرگان صحابه را تخطئه کرده اند و گفته اند پیامبران هم در امور دنیا خطا میکردند بلکه برخی از آنان گفته اند پیامبران در چیزی از امور دینی هم خطا میکردند الی آخر کلام
️در ادامه می گوید :
والمقرر عند أهل العلم جمیعا أن الثقة الثبت قد یخطئ فإن ثبت خطؤه فی شیء فإنما یترک ذاک الشیء فأما بقیة روایته فهی على الصواب ومن ادعى الخطأ فی شیء فعلیه البیان
التنکیل بما فی تأنیب الکوثری من
در نزد اهل علم مقرر است که ثقه و ثبت خطا میکند و اگر خطایش در چیزی ثابت شود همان چیز ترک میشود اما بقیه روایاتش ترک نمی شود و درست است و هرکس که ادعای خطایش را داشته باشد پس باید بیان کند علت را
الأباطیل ج1 ص457
عالم سلفی تصریح کرده بر این که راوی ثقه خطا می کند و اگر خطایش در چیزی ثابت شد همان روایت ترک می شود اما بقیه روایاتش ترک نمی شود
خب حالا اگر مردید ثابت کنید ابی بلج در نقل این روایت خطا کرده
اما توثیقات ابی بلج :
در کتاب « الجرح و التعدیل» در ترجمه ابوبلج آمده است :
سألت أبى عن أبى بلج یحیى بن أبى سلیم فقال هو صالح لا بأس به
از پدرم در مورد ابوبلج یحیی بن ابی سلیم سوال کردم ! وی پاسخ داد : او انسان صالحی است و ایرادی بر او نیست
الجرح والتعدیل ، ج 9 ص 153رقم 634 ، اسم المؤلف: عبد الرحمن بن أبی حاتم محمد بن إدریس أبو محمد الرازی التمیمی الوفاة: 327 ، دار النشر : دار إحیاء التراث العربی - بیروت - 1271 - 1952 ، الطبعة : الأولى
این فرد در کتاب ابن ابی حاتم توثیق شده
ذهبی میگه :
إذا وثق أبو حاتم رجلا فتمسک بقوله فإنه لا یوثق الا رجلا صحیح الحدیث
اگر ابوحاتم راوی را توثیق کرد کلام وی را قبول کن زیرا او هیچکس مگر صحیح الحدیث را توثیق نمی کند
سیر أعلام النبلاء ، ج 13 ص 260
همان طور که بالا شاهد بودید در کتاب جرح و تقدیل ابن ابی حاتم در ترجمه ابی بلح ” لا بأس به ” آمده اما جایگاه این چیه ؟
️ ابن حجر می گوید :
فأعلى العبارات فی الرواة المقبولین : ثبت حجة، وثبت حافظ، وثقة متقن،
و ثقة ثقة ، ثم ثقة صدوق، ولا بأس به، ولیس به بأس، ثم محله الصدق، وجید الحدیث، وصالح الحدیث، وشیخ وسط، وشیخ حسن الحدیث، وصدوق إن شاء الله، وصویلح، ونحو ذلک
عبارت لا بأس به برای روات مقبول به کار برده می شه
الکتاب : میزان الاعتدال ج 1 ص 4
این رو میگم که دل نواصب کباب شه : ابی بلج جرح مفسر نداره /یعنی جرحی که دربارش گفته شده دلیل نداره فقط گفته شده ضعیفه که جرح غیر مفسر در نزد علمای رجالی اهلسنت مورد قبول نیست