پاسخ به شبهه آیه ولایت
#نقد_وهابیت
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
#شبهه در #آیه_ولایت لفظ إنما است و دلالت بر حصر دارد پس اگر این طور باشد #ولایت و #امامت بر امام علی علیه السلام حصر شده و بقیه ائمه حق ولایت و امامت ندارند
در پاسخ می گوییم سوالی بسیار قشنگ و در عین حال جوابی قشنگ تر دارد
این مطلب نزد شیعه ثابت است که بقیه ائمه هم در رکوع زکات داده اند
برای این که یقین کنید می توانید این روایت را بخوانید
٣ ـ الحسین بن محمد ، عن معلى بن محمد ، عن أحمد بن محمد ، عن الحسن بن محمد الهاشمی ، عن أبیه ، عن أحمد بن عیسى ، عن أبی عبدالله علیهالسلام فی قول الله عز وجل : « إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا » قال إنما یعنی أولى بکم أی أحق بکم وبأمورکم وأنفسکم وأموالکمالله ورسوله والذین آمنوا یعنی علیا وأولاده الأئمة علیهمالسلام إلى یوم القیامة ثم وصفهم الله عز وجل فقال « الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ راکِعُونَ » وکان أمیر المؤمنین علیهالسلام فی صلاة الظهر وقد صلى رکعتین وهو راکع وعلیه حلة قیمتها ألف دینار وکان النبیصلىاللهعلیهوآله کساه إیاها وکان النجاشی أهداها له فجاء سائل فقال السلام علیک یا ولی الله و « أَوْلى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ » تصدق على مسکین فطرح الحلة إلیه وأومأ بیده إلیه أن احملها فأنزل الله عز وجل فیه هذه الآیة وصیر نعمة أولاده بنعمته فکل من بلغ من أولاده مبلغ الإمامة یکون بهذه الصفة مثله فیتصدقون « وَهُمْ راکِعُونَ » والسائل الذی سأل أمیر المؤمنین علیهالسلام من الملائکة والذین یسألون الأئمة من أولاده یکونون من الملائکة.
نام کتاب : الکافی- ط الاسلامیة نویسنده : الشیخ الکلینی جلد : 1 صفحه : 288 و 289
http://lib.eshia.ir/11005/1/288
http://lib.eshia.ir/11005/1/289
جالب است که بدانید مخالفین برای این روایت شبهه وارد کرده اند و گفته اند علامه مجلسی آن را تضعیف کرده
الحدیث الثالث : ضعیف على المشهور.
نام کتاب : مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامه المجلسی جلد : 3 صفحه : 249
http://lib.eshia.ir/71429/3/249
و اما پاسخ : ای کاش مطرح کننده این شبهه کمی فکر می کرد
اولا : درست است که سند ضعیف سند علامه درست گفته منتها متن روایت که صحیحه و مشکلی نداره
ثانیا : شیعه در بحث رجال قاعده ای دارد به نام تسامح ادله سنن علی المبنا
این قاعده مربوط به غیر احکام و عقیده می شود که هر جا سخن از فضائل و مستحبات شد در ان تسامح خرج می شود
پس برای این روایت هم تسامح خرج میشه
ولا یخفى أن قاعدة التسامح مشهورة بین الفقهاء
نام کتاب : مائة قاعدة فقهیة نویسنده : السید محمد کاظم المصطفوی جلد : 1 صفحه : 95
http://lib.eshia.ir/15234/1/95
3⃣ ثالثا : فقط این روایت که نیست روایت دیگری هم هست که ثابت می کنه 12 امام صداق آیه ولایت هستند به روایت توجه کنید :
7- أَحْمَدُ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ عَلِیّ بْنِ الْحَکَمِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ قَالَ ذَکَرْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللّهِ ع قَوْلَنَا فِی الْأَوْصِیَاءِ إِنّ طَاعَتَهُمْ مُفْتَرَضَةٌ قَالَ فَقَالَ نَعَمْ هُمُ الّذِینَ قَالَ اللّهُ تَعَالَى أَطِیعُوا اللّهَ وَ أَطِیعُوا الرّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ وَ هُمُ الّذِینَ قَالَ اللّهُ عَزّ وَ جَلّ إِنّما وَلِیّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الّذِینَ آمَنُوا
حسین بن ابى العلاء گوید: گفتار خود را درباره اوصیاء که اطاعتشان واجبست بامام صادق علیه السلام عرض کردم فرمود: آرى ایشانند همان کسان که خداى تعالى فرماید (59 سوره 4) (((اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیغمبر و والیان امراز خودتان را))) (یعنى مقصود از والیان امر، اوصیاء باشند) و ایشانند همان کسان که خداى عزوجل فرموده است (61 سوره 5) (((ولى شما فقط خداست و رسولش و کسانیکه ایمان آورده اند))).
نام کتاب : الکافی- ط الاسلامیة نویسنده : الشیخ الکلینی جلد : 1 صفحه : 187
http://lib.eshia.ir/11005/1/187
تصحیح علامه مجلسی بر سند روایت :
الحدیث السابع : حسن کالصحیح.
نام کتاب : مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامه المجلسی جلد : 2 صفحه : 326
http://lib.eshia.ir/71429/2/326
تصحیح شیخ هادی نجفی بر سند روایت :
الروایة صحیحة الإسناد .
موسوعة أحادیث أهل البیت ( ع ) - الشیخ هادی النجفی - ج 6 ص 266 ط دار إحیاء التراث العربی للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان
پس در نتیجه این آیه 12 امام راشامل میشود