موضوع: "نقد وهابیت "

جسارت احمدالحسن به امام علی ع و تفسیری کاملا مخالف با اهل بیت ع 

تصاویر مربوط به کتاب این شخص: 


احمداسماعیل بَصْری مشهور به احمدالحسن در کتاب متشابهات جلد سوم سوال ۱۰۹ در تفسیر سوره عصر ، به امام علی ع توهین و جسارت کرده و به ایشان نسبت خسران می دهد و توجیهش این است که از نظر مقام نسبت به پیامبر ص (یعنی چون ایشان مقامش از پیامبر ص کمتر می باشد پس دچار خسران می باشند) ، غافل از اینکه الّای استثنا که در سوره عصر می باشد ، آیه سوم یعنی ان الذین آمنوا و عملوالصالحات را از آیه دوم یعنی ان الانسان لفی خسر جدا کرده است ، امام علی ع یا باید جزء آیه دوم و یا جزء آیه سوم باشند و توجیه پایین تر بودن مقام ، در تفسیر این سوره جایگاهی ندارد . ضمن اینکه اهل بیت ع تفسیر این آیات را فرموده اند که کاملا برخلاف احمد می باشد از جمله : 

الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ سَأَلْتُ الصَّادِقِ (علیه السلام) … قَالَ … إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ یَعْنِی أَعْدَاءَنَا.
امام صادق (علیه السلام)- إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ؛ یعنی دشمنان ما در زیانکاری هستند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۷۰ بحارالأنوار، ج۶۴، ص۵۹/ بحارالأنوار، ج۶۶، ص۲۶۸/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۱۴/ إقبال الأعمال، ص۴۵۷/ العددالقویهًْ، ص۶۷/ کمال الدین، ج۲، ص۶۵۶
ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ یَعْنِی أَبَا جَهْلٍ.
ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ؛ یعنی ابوجهل.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۷۰، بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۶۶/ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۸۳/ بحارالأنوار، ج۳۸، ص۲۷/ المناقب، ج۳، ص۶۱/ کشف الغمهًْ، ج۱، ص۳۲۰/ کشف الیقین، ص۳۸۰/ شواهدالتنزیل، ج۲، ص۴۸۰/

همچنین در روایتی دیگر درباره تفسیر این سوره گفته شده که همه انسانها در خسران هستند مگر علی ع…

 دقت بفرمایید ۱۰۰ و ۸۰ درجه مخالف با احمد … هیچ توجیهی از طرف خود این فرد و پیروانش در این مورد کارساز نیست و مدعیان دروغین اینگونه با کلام اهل بیت ع رسوا می شوند 

 ضمن اینکه اهل بیت علیهم السلام حتی ذره ای خسران ندارند. ، این لفظ درباره ایشان به کار نمیرود… خداییش دیگه واضحتر از این، بطلان این فرقه نوظهور و دروغگو بودنش باید ثابت شه ؟؟!!!! أفلایعقلون پس چرا فکر و تعقل نمی کنید!!!! 

تلگرام: @banooyeshia

روایت و انت خلیفتی فی کل مؤمن بعدی...

نقدوهابیت

 روایتی در کتب عمریه آمده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به امام علی علیه الصلاه و السلام فرمودند : و انت خلیفتی فی کل مؤمن بعدی در این روایت پیامبر حضرت را به عنوان خلیفه بعد از خود معرفی کرده

وهابیون تنها اشکالی که دارند بر این روایت این است که می گویند راوی این حدیث فردی به نام ابی بلج است البانی گفته این فرد راستگویی بوده چه بسا خطا هم کرده ، یعنی عمریه می خواهند بگویند ابی بلج چون خطا هم می کرده پس روایتش رد هست  

اما پاسخ ما بر این شبهه

 پاسخ این شبهه را معلمی یمنی از سلفیون معاصر داده 

 معلمی یمانی از سلفیون معاصر میگه :

وقد خطا أهل العلم جماعة من اجله الصحابة بل قالوا: إن الأنبیاء علیهم الصلاة والسلام قد یخطئون فی أمور الدنیا بل قال بعضهم: قد یعرض لهم الخطأ فی شیء من أمر الدین ولکن ینبهو ن فی الحال لمکان العصمة فی التبلیغ وقد تعرضت لذلک فی قسم الاعتقادیات

میگوید اهل علم جماعتی از بزرگان صحابه را تخطئه کرده اند و گفته اند پیامبران هم در امور دنیا خطا میکردند بلکه برخی از آنان گفته اند پیامبران در چیزی از امور دینی هم خطا میکردند الی آخر کلام

 ️در ادامه می گوید :

 والمقرر عند أهل العلم جمیعا أن الثقة الثبت قد یخطئ فإن ثبت خطؤه فی شیء فإنما یترک ذاک الشیء فأما بقیة روایته فهی على الصواب ومن ادعى الخطأ فی شیء فعلیه البیان

التنکیل بما فی تأنیب الکوثری من

در نزد اهل علم مقرر است که ثقه و ثبت خطا میکند و اگر خطایش در چیزی ثابت شود همان چیز ترک میشود اما بقیه روایاتش ترک نمی شود و درست است و هرکس که ادعای خطایش را داشته باشد پس باید بیان کند علت را

 الأباطیل ج1 ص457

 عالم سلفی تصریح کرده بر این که راوی ثقه خطا می کند و اگر خطایش در چیزی ثابت شد همان روایت ترک می شود اما بقیه روایاتش ترک نمی شود 

خب حالا اگر مردید ثابت کنید ابی بلج در نقل این روایت خطا کرده 

اما توثیقات ابی بلج :

در کتاب « الجرح و التعدیل» در ترجمه ابوبلج آمده است :

سألت أبى عن أبى بلج یحیى بن أبى سلیم فقال هو صالح لا بأس به

از پدرم در مورد ابوبلج یحیی بن ابی سلیم سوال کردم ! وی پاسخ داد : او انسان صالحی است و ایرادی بر او نیست

الجرح والتعدیل ، ج 9 ص 153رقم 634 ، اسم المؤلف: عبد الرحمن بن أبی حاتم محمد بن إدریس أبو محمد الرازی التمیمی الوفاة: 327 ، دار النشر : دار إحیاء التراث العربی - بیروت - 1271 - 1952 ، الطبعة : الأولى

این فرد در کتاب ابن ابی حاتم توثیق شده 

ذهبی میگه : 

 إذا وثق أبو حاتم رجلا فتمسک بقوله فإنه لا یوثق الا رجلا صحیح الحدیث 

 اگر ابوحاتم راوی را توثیق کرد کلام وی را قبول کن زیرا او هیچکس مگر صحیح الحدیث را توثیق نمی کند 

 سیر أعلام النبلاء ، ج 13 ص 260

همان طور که بالا شاهد بودید در کتاب جرح و تقدیل ابن ابی حاتم در ترجمه ابی بلح ” لا بأس به ” آمده اما جایگاه این چیه ؟

 ️ ابن حجر می گوید :

 فأعلى العبارات فی الرواة المقبولین  : ثبت حجة، وثبت حافظ، وثقة متقن،

و ثقة ثقة ، ثم ثقة صدوق،  ولا بأس به،  ولیس به بأس، ثم محله الصدق، وجید الحدیث، وصالح الحدیث، وشیخ وسط، وشیخ حسن الحدیث، وصدوق إن شاء الله، وصویلح، ونحو ذلک

 عبارت لا بأس به برای روات مقبول به کار برده می شه 

 الکتاب : میزان الاعتدال ج 1 ص 4

 این رو میگم که دل نواصب کباب شه : ابی بلج جرح مفسر نداره /یعنی جرحی که دربارش گفته شده دلیل نداره فقط گفته شده ضعیفه که جرح غیر مفسر در نزد علمای رجالی اهلسنت مورد قبول نیست

پاسخ به شبهه آیه ولایت

#نقد_وهابیت 

‍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 #شبهه در #آیه_ولایت لفظ إنما است و دلالت بر حصر دارد پس اگر این طور باشد #ولایت و #امامت بر امام علی علیه السلام حصر شده و بقیه ائمه حق ولایت و امامت ندارند 

در پاسخ می گوییم سوالی بسیار قشنگ و در عین حال جوابی قشنگ تر دارد

 این مطلب نزد شیعه ثابت است که بقیه ائمه هم در رکوع زکات داده اند 

 برای این که یقین کنید می توانید این روایت را بخوانید 

 ٣ ـ الحسین بن محمد ، عن معلى بن محمد ، عن أحمد بن محمد ، عن الحسن بن محمد الهاشمی ، عن أبیه ، عن أحمد بن عیسى ، عن أبی عبدالله علیه‌السلام فی قول الله عز وجل : « إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا » قال إنما یعنی أولى بکم أی أحق بکم وبأمورکم وأنفسکم وأموالکمالله ورسوله والذین آمنوا یعنی علیا وأولاده الأئمة علیهم‌السلام إلى یوم القیامة ثم وصفهم الله عز وجل فقال « الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ راکِعُونَ » وکان أمیر المؤمنین علیه‌السلام فی صلاة الظهر وقد صلى رکعتین وهو راکع وعلیه حلة قیمتها ألف دینار وکان النبیصلى‌الله‌علیه‌وآله کساه إیاها وکان النجاشی أهداها له فجاء سائل فقال السلام علیک یا ولی الله و « أَوْلى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ » تصدق على مسکین فطرح الحلة إلیه وأومأ بیده إلیه أن احملها فأنزل الله عز وجل فیه هذه الآیة وصیر نعمة أولاده بنعمته فکل من بلغ من أولاده مبلغ الإمامة یکون بهذه الصفة مثله فیتصدقون « وَهُمْ راکِعُونَ » والسائل الذی سأل أمیر المؤمنین علیه‌السلام من الملائکة والذین یسألون الأئمة من أولاده یکونون من الملائکة.

 نام کتاب : الکافی- ط الاسلامیة نویسنده : الشیخ الکلینی    جلد : 1  صفحه : 288 و 289

 http://lib.eshia.ir/11005/1/288

 http://lib.eshia.ir/11005/1/289

جالب است که بدانید مخالفین برای این روایت شبهه وارد کرده اند و گفته اند علامه مجلسی آن را تضعیف کرده

 الحدیث الثالث : ضعیف على المشهور.

نام کتاب : مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامه المجلسی جلد : 3 صفحه : 249

 http://lib.eshia.ir/71429/3/249

و اما پاسخ : ای کاش مطرح کننده این شبهه کمی فکر می کرد 

 اولا : درست است که سند ضعیف سند علامه درست گفته منتها متن روایت که صحیحه و مشکلی نداره

 ثانیا : شیعه در بحث رجال قاعده ای دارد به نام تسامح ادله سنن علی المبنا

این قاعده مربوط به غیر احکام و عقیده می شود که هر جا سخن از فضائل و مستحبات شد در ان تسامح خرج می شود

 پس برای این روایت هم تسامح خرج میشه 

 ولا یخفى أن قاعدة التسامح مشهورة بین الفقهاء

 نام کتاب : مائة قاعدة فقهیة نویسنده : السید محمد کاظم المصطفوی جلد : 1 صفحه : 95

http://lib.eshia.ir/15234/1/95

3⃣ ثالثا : فقط این روایت که نیست روایت دیگری هم هست که ثابت می کنه 12 امام صداق آیه ولایت هستند به روایت توجه کنید :

 7- أَحْمَدُ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ عَلِیّ بْنِ الْحَکَمِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ قَالَ ذَکَرْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللّهِ ع قَوْلَنَا فِی الْأَوْصِیَاءِ إِنّ طَاعَتَهُمْ مُفْتَرَضَةٌ قَالَ فَقَالَ نَعَمْ هُمُ الّذِینَ قَالَ اللّهُ تَعَالَى أَطِیعُوا اللّهَ وَ أَطِیعُوا الرّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ وَ هُمُ الّذِینَ قَالَ اللّهُ عَزّ وَ جَلّ إِنّما وَلِیّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الّذِینَ آمَنُوا

 حسین بن ابى العلاء گوید: گفتار خود را درباره اوصیاء که اطاعتشان واجبست بامام صادق علیه السلام عرض کردم فرمود: آرى ایشانند همان کسان که خداى تعالى فرماید (59 سوره 4) (((اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیغمبر و والیان امراز خودتان را))) (یعنى مقصود از والیان امر، اوصیاء باشند) و ایشانند همان کسان که خداى عزوجل فرموده است (61 سوره 5) (((ولى شما فقط خداست و رسولش و کسانیکه ایمان آورده ‏اند))).

نام کتاب : الکافی- ط الاسلامیة نویسنده : الشیخ الکلینی    جلد : 1  صفحه : 187

http://lib.eshia.ir/11005/1/187

تصحیح علامه مجلسی بر سند روایت : 

 الحدیث السابع‏ : حسن کالصحیح.

نام کتاب : مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامه المجلسی    جلد : 2  صفحه : 326

http://lib.eshia.ir/71429/2/326

تصحیح شیخ هادی نجفی بر سند روایت : 

الروایة صحیحة الإسناد .

موسوعة أحادیث أهل البیت ( ع ) - الشیخ هادی النجفی - ج 6 ص 266 ط دار إحیاء التراث العربی للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان

پس در نتیجه این آیه 12 امام راشامل میشود