ریزش های غربال آخرالزمان را بشناسیم/ غربال آخرالزمان باعث ظهور باطن هاست...
در روایات از غربال آخرالزمان سخن به میان آمده است؛ فرج هرگز نخواهد بود مگر بعد از غربال شدن؛این غربالگری به چه معناست؟؟؟ شاید برایتان سوال باشد که چرا بعضی افراد منحرف می شوند؟؟؟!!!
غربالگریی در روایت ها به این معنی است که هرچه زمان بگذرد و به سال های قبل از ظهور نزدیکتر شویم، وضع مؤمنان و شیعیان سخت و سخت تر می شود ، و امتحان ها سخت تر؛ غربال می شوند امتحان می شوند جدا می شوند تا با این امتحانات مؤمنان و منتظران بازشناخته شوند؛ تعداد بیشماری هم در این غربال می افتند:
جابر جُعفی میگوید به امام باقر(ع) عرضه داشتم «مَتَى یَکُونُ فَرَجُکُمْ؟»(الغیبه للطوسی/339) فرج شما کِی خواهد بود؟ سؤالی که همۀ ما داریم. امام فرمودند: «فَقَالَ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ لَا یَکُونُ فَرَجُنَا حَتَّى تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا» هیهات هیهات، هرگز این فرج رخ نخواهد داد؛ مگر اینکه غربال شوید، سپس غربال شوید، سپس غربال شوید. حضرت سهبار تأکید کردند و فرمودند فرج امام زمان عج بعد از غربال ها خواهد بود؛ در روایتی دیگر از امام صادق ع آمده است: «ويل لطغاة العرب من امر قد اقجترب».«واي بر طاغوتهاي عرب از حادثه اي که نزديک شده است(اشاره به سرگوني حکام عربي در آستانه ظهور)» ابن ابي يعفور پرسيد: چه تعدادي از عرب در رکاب حضرت قائم (ارواحنا فداه) خواهند بود؟ امام صادق (عليهالسلام) فرمود: نفر يسير»: تعدادي بسيار اندک.
ابن ابي يعفور گفت: امروز تعداد افرادي که آن روز پر شکوه را بازگو مي کنند،بسيارزيادهستند. فرمود:«لا بد للناس من ان يمحصوا ويميزوا و يغربلوا،ويستخرج في الغربال خلق کثير».«به ناگزيرمردم بايد امتحان شوند،جداشوند،غربال شوند.به هنگام غربال شدن افرادبيشماري ازغربال مي افتند»(اصول کافي/ ج1/ ص302)
دربرخی روایات دربارۀ غربال کلمۀ «وَالله» به کاربرده شده یعنی به الله قسم غربال میشوید«یعنی قطعاً این غربال انجام خواهدشد» وجزتعدادکم و نادری ازاین غربال سربلندبیرون نمی آیند(أَمَا وَ اللَّهِ لَا یَکُونُ الَّذِی تَمُدُّونَ إِلَیْهِ أَعْیُنَکُمْ حَتَّى تُمَیَّزُوا وَ تُمَحَّصُوا وَ حَتَّى لَا یَبْقَى مِنْکُمْ إِلَّا الْأَنْدَرُ؛ غیبت نعمانی/208؛ ارشاد مفید/2/375)
#ریزشهای_این_غربال_چه_کسانی_هستند؟
شخصی میگوید: من خدمت امام صادق(ع) بودم و هنگام شام، مهمان حضرت بودم. حضرت این آیه را قرائت فرمود: «بَلِ الْانسَانُ عَلىَ نَفْسِهِ بَصِیرَه* وَ لَوْ أَلْقَى مَعَاذِیرَه»(قیامت/14و15) بعد فرمودند:یا اباحَفص! انسان چهکار میکند؟!آنجاهایی که ظاهرسازی میکند، اگر دقت کند خودش خودش رامیشناسد.وبعد این را میفرماید که «رَسُولَ اللَّهِ ص کَانَ یَقُولُ» همیشه این را میفرمود، _معمولاً این را میفرمود_که میخواهید بگویم در غربال آخرالزمان چه کسانی ریزش میکنند؟- «مَنْ أَسَرَّ سَرِیرَةً رَدَّاهُ اللَّهُ رِدَاءَهَا إِنْ خَیْراً فَخَیْرٌ وَ إِنْ شَرّاً فَشَرٌّ»(کافی/2/294) کسی در سِرّ خودش، چیزی را پنهان بکند، خدا آن سِرّ را از قلب او بیرون میکِشد و ردا بر تنش میکند، اگر بد باشد بد خواهد شد! اگر خوب باشد خوب خواهد شد!
درروایت دیگری از امام صادق ع نقل شده که غربال برای پاکسازی و برگشتن افراد منافق وپلیدوبدطینت از بین شیعه میباشد يعنی به گونه ای با برگشتشان باطن شان برای دیگران ، رو می شود : …فَإِنَّهُ تَمْتَدُّ أَیَّامُ غَیْبَتِهِ لِیُصَرِّحَ الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ وَ یَصْفُوَ الْإِیمَانُ مِنَ الْکَدَرِ بِارْتِدَادِ کُلِّ مَنْ کَانَتْ طِینَتُهُ خَبِیثَةً مِنَ الشِّیعَةِ الَّذِینَ یُخْشَى عَلَیْهِمُ النِّفَاقُ إِذَا أَحَسُّوا بِالاسْتِخْلَافِ وَ التَّمْکِینِ؛ کمالالدین/2/356)
#چه_بایدکرد؟
اما در این اوضاع سخت غربال و غربالگری چه باید کرد؟ معصومین علیهم السلام راه را نشان داده اند و آن ثابت قدم ماندن و برنگشتن تا ظهور قائم آل محمد ص حضرت حجة ابن الحسن العسکری است:
عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ فَقُلْتُ:
يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَنْتَ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ؟
قَالَ:
أَنَا الْقَائِمُ بِالْحَقِّ
وَ لَكِنَّ الْقَائِمَ الَّذِي يُطَهِّرُ الْأَرْضَ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ وَ يَمْلَأُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً هُوَ الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِي
لَهُ غَيْبَةٌ يَطُولُ أَمَدُهَا خَوْفاً عَلَى نَفْسِهِ
يَرْتَدُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَثْبُتُ فِيهَا آخَرُونَ
ثُمَّ قَالَ: طُوبَى لِشِيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكِينَ بِحُبِّنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا
الثَّابِتِينَ عَلَى مُوَالاتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا
أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً فَرَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً
فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَتِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
کفایة الاثر: ص269؛ باب ما جاء عن موسی بن جعفر؛ کمال الدین: ج2، ص361
یونس بن عبد الرحمن می گوید: محضر مقدس امام موسی بن جعفر سلام الله علیهما وارد شدم و عرض کردم: آیا شما قائم به حق هستید؟
فرمود:
من قائم به حق هستم «انا القائم بالحق»
و اما آن «قائمی» که زمین را از دشمنان خدا پاک می کند،
و آن را از عدل پر می کند همان طور که از ظلم و جور پر شده است،
او پنجمین فرزند من است «هو الخامس من ولدی»
او غیبتی دارد که طولانی می شود، به خاطر ترس از جانش،
گروهی در این دوران، «مرتد» می شوند(برمیگردند) و گروهی دیگر بر دین حق شان«ثابت می مانند».
سپس فرمود:
خوشا به حال شیعیان ما، کسانی که در دوران غیبت قائم ما سلام الله علیه و عجّل الله فرجه الشریف، متمسک به محبّت ما هستند،
و بر محبت و ولایت ما، و «دشمنی و برائت از دشمنان ما» ثابت می مانند. .
آن ها از ما هستند، و ما از آن ها هستیم،
آن ها به امامت ما راضی هستند، و ما هم به شیعه بودن آن ها راضی هستیم.
پس خوشا به آنها، خوشا به حال آن ها ، به خدا قسم آن ها با ما و در درجات ما هستند، در روز قیامت.
ان شاالله که ما از سربلندان غربال سخت آخرالزمان باشیم و برای این باید روی باطن خود کار کنیم و خدای نکرده خُبث و طینتی در درون خود پنهان نکرده باشیم که خودش را در غربال های آخرالزمان نشان دهد و ما را از از قطب عالم امکان، امام انس و جان ، منجی آخرالزمان حضرت حجة بن الحسن العسکری جدا گردانَد…